Forældre i krise – konsultation

Forældre i krise

Når forældre er i krise på grund af et sygt barn, et barn med diagnose eller et barn der ikke trives generelt, kan det være svært at hjælpe sig selv og barnet.

Forældre der bekymrer sig om deres børn, kan føle sig magtesløse, forvirrede, alene i en svær situation Dårlig samvittighed, skyld og skam, håbløshed og selvbebrejdelser følger i kølvandet på bekymringer og en belastende livssituation. Mange er ramt af følelsesmæssig stress, som også kan medføre social stress. En anden stressbelastning kan være, når systemet er tungt at arbejde med og mange møder ikke rigtig fører noget med sig. Det er svært at få kontakt med sagsbehandlere og andre personer for at få hjælp. Her gør de samme symptomer som almindelig stress sig gældende. Er du i grøn, gul, blå eller rød zone

Følelsesmæssig stress

Forældre i krise er udsat for følelsesmæssig stress pga. bekymringer for deres barn. En stressform der kommer af at være følelsesmæssigt overbelastet i længere tid.   Følelsesmæssig stress er ofte følgesvend til forældre, der er bekymrede for deres børn. Børn med livstruende sygdomme, angst, depression og børn med diagnoser. I det hele taget børn der ikke trives i de rammer, der er til rådighed. Børns manglende følelsesmæssige respons kan også være kilde til følelsesmæssig stress. Søskende til disse børn kan blive påvirket og føle ensomhed, tristhed eller ansvar for deres søskende.

Forældre i krise har brug for at blive ladet op og få nogle redskaber til at rumme både sine egne og sine børns følelser. At have medfølelse med sig selv når det er svært og finde fodfæste i en vanskelig livssituation. Og at finde ud af hvordan de kan holde fast i sig selv og deres indre ro, når bekymringer og børnenes adfærd eller sygdom slider på nervesystemet og overskud.

Hvordan kan det hjælpe

Vi kan mærke, når vores omsorgsgivere er frustrerede, vrede og føler sig magtesløse. Det kan belaste især børn, men også unge og voksne med omsorgsbehov kan få dårlig samvittighed og føle sig forkerte.

Når vi som omsorgsgivere og forældre som der er følelsesmæssigt tæt knyttede til vores børn, kan finde medfølelse med os selv, bliver vi mere venlige og omsorgsfulde overfor os selv. Det giver overskud og vi kan give det til andre. EKS: En sygeplejerske var virkelig træt af sit arbejde og sig selv. Hun var begyndt at snerre af sine kolleger og ad patienterne. Hun var ked af at det skete, men hun var udmattet og kunne ikke rumme andres smertefulde følelser. Sygeplejersken startede på et “indre ro og styrke-forløb og fandt netop dette. Kort inde i forløbet fik sygeplejersken en mental øvelse med at rette venlighed mod sig selv og en hun holdt af. Ved næste møde var hun virkelig glad. Det havde været meget tilfredsstillende og givet en dejlig følelse at rette venlighed til både sig selv og den anden.

Vi kan forme vores sind med vores tanker. Når vi bevidst retter venlighed mod os selv og andre, aktiveres et center i hjernen der indeholder glæde. Gør vi det vedholdende i et bestemt mønster bliver glæden større og de negative tanker og svære følelser bliver mindre påtrængende.

Forskning har vist at medfølelse med sig selv og andre vækker positive signalstoffer. Disse reducerer automatisk stresshormoner, som opstår af selvkritik og svære følelser.

Vi kan stoppe dårlig samvittighed og selvbebrejdelser og få overskud til at tage fat på det, vi kan gøre. Vi kan lære at finde fred med situationen, som den er. Det giver ro og frisætter energi. Mindful compassion er et redskab til at komme ud af følelser af håbløshed og utilstrækkelighed, over det, vi ikke har mulighed for at ændre på. Vi kan finde ro og glæde med det, der er.

En konsultation for forældre i krise

En konsultation er for forældreparret eller for dig, der har brug for at tage god egenomsorg til stressreduktion og til at møde dig selv på en kærlig og forstående måde.

Gennem samtale og øvelser finder du mere ro og accept af situationen og dig selv. Du får redskaber til at styrke kontakten med dit barn og hele eventuelle følelsesmæssige sår i forhold til barnet og/eller partner. Du lærer at forstå dig selv bedre og mærke, hvordan du kan styrke dig selv uden at trække dig væk eller slide dig selv frimærketynd i relationen. Se også Omsorgstræthed  som kan ramme både forældre og mennesker, der arbejder med mennesker i krise.

  • I et forløb får Du/I øvelser til jer selv og eventuelt til barnet og familien.
  • JEG TILBYDER EN GRATIS og uforpligtende telefonsamtale på ca 30 min. Du præsenterer dig selv og din problemstilling mens jeg lytter med store indre ører. Du får feedback på hvad jeg oplever og måske et råd til at komme videre 22 80 05 38
  • En session varer 1½ time og foregår online resten af 2020
  • Du kan tage en samtale ad gangen, når du oplever et behov. Eller du kan bestille et indre ro og styrke forløb på 8 gange. Her går vi i dybden med din/jeres personlige udfordring. Er I et par kan samtalerne vække eftertanke i parforholdet. Måske kan der heles nogle sår i forholdet eller i den enkelte.
  • Pris pr session: 750kr. eller klippekort 10 gange 6.300kr.resten af 2020

Indre ro og styrke forløb

Eksempler fra praksis:

En mor fortalte i telefonen om hendes datter, der har angst og tør ikke gå i skole. Det var startet sidste år og fortsatte nu, trods forskellige tiltag. Hun gemmer sig under dynen og siger at hun kan ikke klare det i dag. Faktisk vil han helst ikke ud af huset uden sine forældre.
Det gør ondt i mor at forlade ham om morgenen for at gå på arbejde, og samtidig er arbejdet blevet en form for helle fra et krævende familieliv.

En anden mor fortalte om sin selvmordstruede søn med autisme . En far beskrev, hvordan deres søn med ADHD havde en slags Mr. Jekyl og Dr. Hyde syndrom som en skøn, glad og varm dreng det ene øjeblik og pludselig blev en tyran, der var ved at vælte hele familien med udbrud af stress blandet med agression og opgivelse. En mor beskrev sine bekymringer for sit barn med en livstruende sygdom og hjælpeløsheden og tomheden der ofte tog magten fra hende.