massage og healing – et liv i balance

Massage og healing er en helkropsmassage, der veksler mellem lange, rolige og blide eller dybtgående strøg, og hænder der hviler stille på kroppen og energipunkter.

Massage og healing kan hjælpe ved:

  • Stressrelaterede symptomer som ryg- og mavesmerter, migræne, søvnproblemer.
  • Mere indre ro og mindre tankemylder.
  • Familie- eller arbejdsrelateret stress.
  • Empatitræthed og omsorgsudmattelse – særligt for dig der arbejder med mennesker eller tager omsorg for syg pårørende.
  • Angst og depression.

Massage og healing starter med en samtale, der kan være terapeutisk eller virke som en støtte til at komme dybere ind i det, der skal heales.

Healingen får krop og sind helt ned i gear og dyb hvile. Den form for healing helbreder både krop og sind.

Massagen kan medvirke til at styrke tryg tilknytning og evne til at indgå i gensidige fællesskaber. Man kan afgrænse sig selv på en måde som ikke skaber afstand. Dette kan især være en hjælp, når du har problemer i dit parforhold eller til dine børn og i samarbejdsrelationer og konflikthåndtering.

Massage og healing virker stressreducerende. Se også udtalelse nedenfor

Hvordan foregår massagen

Massagedelen starter med en halv times samtale, om hvordan du har det, og om der er særlige fokuspunkter i forhold til forløbet. Derefter tager du tøjet af og lægger du dig på briksen. Du får et lagen og et tæppe over dig. Medbring selv to lagner og evt. pude eller ekstra lagen til at støtte under knæene her i Coronatiden.

Før massagen åbner jeg for healingsenergien og aktiverer den i mit hjerte og mine hænder.
Derefter taler jeg dig ind i en afslapning med opmærksomhed på vejrtrækningen og kroppen. Det åbner dig for at være til stede i nuet og mærke din krop.

Massagen har en grundform eller et fast mønster udviklet af Nordlysmassage. Undervejs sanser jeg områder, der har brug for at gå dybere ind i. Her kan hænderne hvile stille eller give energihealing ud fra Bob Moores lære om energisystemet*. Det hele afsluttes med healing og du får nogle minutter til at vende tilbage til “virkeligheden”.

Massage og healing virker afslappende og smertelindrende

Massage frigør det positive signalstof oxytocin gennem den blide berøring. Frigørelse af oxytocin reducerer stresshormonet kortisol tilsvarende oxytocin øges.

Oxytocin medvirker også til at dæmpe depression og angst. Det virker beroligende og kan være søvndyssende, regulerer appetitten og stofskiftet.

Oxytocin udskilles i hjernen og har en beroligende effekt på nervesystemet. Når du har stress, er dit nervesystem i ubalance og stresshormonet kortisol øges i takt med at oxytocinindholdet i blodet sænkes. For meget kortisol og anspændthed nedsætter overblik og har en negativ effekt på hukommelsescenteret.

Vi har forskelligt indehold af oxytocin og undersøgelser viser at kvinder har højere koncentrationer af oxytocin i kroppen end mænd. Småbørn og ældre har også mindre. Dyb øjenkontakt, sex, latter og samtaler, der åbner for nærhed mellem mennesker, har også en frigørende effekt. Blid berøring viser sig at være mest virksomt.

Tips til at fremme søvn med oxytocin

Har du problemer med at sove, kan du fx lægge en hånd på maven og måske massere den let, hvis det føles rart. Den blide berøing udskiller oxytocin, det virker beroligende og søvdyssende. Måske kan du inden sengetid være heldig at få lidt fodmassage eller selv give dine fødder let massage og fodnus.

Du kan også lytte til nedenstående guidede afspændingsmeditation

Frigørelsen af oxytocin fremkalder en følelse af velbehag, som skaber grundlæggende tillid og aktiverer tilknytningsprocesser.

Har du fx et barn, der har problemer med kontakt med andre, med at falde i søvn og med at regulere appetitten, så giv barnet massage. Nus barnet, før det skal sove og giv eventuelt lidt fodmassage. Det styrker søvnkvaliteten og har en positiv effekt på indre ro og på hjernens hukommelsescenter.

 

Du læse mere om Krestine

Artikel om stress fra grøn til rød zone med min historie fra stress til nærvær.

Praktisk info

KONTAKT mig gerne for en uforpligtende samtale 22 80 05 38 eller læg besked i Messenger Jeg vender hurtigt tilbage

Få ro og kontakt med kroppen med denne dybdeafspænding til ny energi: Ca. 29 minutter:

* Bob Moore og enegisystemet: Udover at træne evnen til mindfulness, defineret som evnen til at være nærværende med en ikke dømmende holdning, sigter Bob Moores metode på kontakt med kroppen og kroppens energi med henblik på at genskabe balance mellem tanker (hoved) og følelser (krop) og skabe kontakt med den vitalitet, styrke og kreativitet, som har basis i kroppens naturlige energiflow.

Massage og healing i palliativ pleje

Healing og massage eller bare healing og samtale kan være en del af den palliative pleje for terminalpatienter. Mennesker ramt af en livstruende sygdom, kan have brug for lindring og støtte til øget livskvalitet allerede tidligt i – og igennem – et langt sygdomsforløb.
Gennem lindring kan man fremme livskvaliteten hos dig, dine pårørende og senere dine efterladte.

Forskning

Healing og kræft

Et dansk forskningsforløb med 60 færdigbehandlede kræftpatienter (2010) viser, at samtale og healing kan afhjælpe fysiske og psykiske senfølger af kemoterapi og frygten for at kræften vender tilbage.

Massage og angst

Et svensk studie har vist at massage mindskede angsten hos patienter efter en stor operation, sammenlignet med patienter der ikke fik massage. Dette går godt i tråd med andre studier, der har vist at massage kan have positiv effekt på såvel angst som depression.

Massage og stress

Et svensk ph.d.-studie har undersøgt 22 raske testpersoner før, under og efter en massagebehandling. De kunne konstatere at massagen mærkbart sænkede koncentrationen af stresshormoner og insulin i blodet; deltagerne følte sig efter massagen bedre tilpas og mere afslappede, blodtrykket faldt, og de fik nemmere ved at trække vejret. Virkningen indfandt sig efter cirka fem minutter og holdt massagesessionen ud eller længere.

Huden rummer neurofysiologisk nogle sanseceller med tynde nervefibre, som sender langsomme nervesignaler (1 m. pr. sekund) direkte til storhjernens mellemste område det limbiske system, som er hjemsted for amygdalas følelsescenter og hippocampus korttidshukommelse. De følesanseindtryk, som aktiverer smerte, tryk- og temperaturoplevelser, går ad hurtige (60 m. pr. sekund) og kraftigere nervefibre til registrering, analyse, bearbejdning i storhjernens overflade hjernebarken.

Det betyder, at massage beroliger det limbiske system og stimulerer hjernebarken,  der er sæde for vores intellektuelle funktioner og vores empati og medfølelse.