Hjertenærvær

Med hjertenærvær føler du dig forbundet med andre. Din natur er dybest set lys og kærlighed. Du kan komme i kontakt med det glimtvist eller i længere tid ad gangen. Særligt når du finder accept af dig selv og den du er.

Om hjertenærvær

Hjertenærvær indeholder kontakt med nogle såkaldte psykiske hjertekvaliteter som empati, indlevelse, medfølelse, ærlighed, intuition, åbenhed, tillid, glæde, kærlighed og viljestyrke. I det psykiske hjerte er vi forbundet med andre. Vi er gruppeorienterede og tænker i, hvordan vi kan bidrage til fællesskabet.

Vi har alle disse kvaliteter og ønsker om forenethed men vi kan i perioder lukke ned for dem og lukke os om os selv, fordi det føles svært at rumme. Og nogle lukker ned for, fordi det i nogle situationer og familier kan føles sårbart, eller forvirrende at have den sensitivitet, som det medfører at have et åbent hjerte.

Børn har naturligt et åbent hjerte på den måde, at de mærker og sanser alt hvad der foregår i deres forældre og andre vigtige personer. De kan næsten mærke på egen krop hvordan det føles for kammerater, der er kede af det og de søger fællesskabet med andre.

Forældre med hjertenærvær og følelsesmæssig ligevægt

Denne transformation af emotioner til hjerteenergi er en stor hjælp til at komme igennem nogle af de følelsesmæssige udfordringer, du oplever som forælder til både små og store børn.

Børn vækker nemlig gamle erindringer og emotioner til live. Du reagerer automatisk på den følelse/emotion, de vækker i dig, når du er presset og skulle have været ud af døren fem minutter tidligere, når hverdagen er lidt mere fortravlet end ellser og når jobbet eller problemer i familien går dig på. Reaktionerne kan være forskellige alt efter humør og hvordan dine forældre reagerede på dig, da du var barn.

Disse reaktioner kan efterfølgende vække skyld og skam, uro og usikkerhed på, hvordan du skal håndtere det.

En måde du kan afbalancere dine følelsesmæssige reaktioner er at rumme alle følelser og emotioner. Rumme vrede, afmagt, utilstrækkelighed, nervøsitet, frygt. Det er altsammen en del af dig og følelserne kommer og går. Når du giver dig selv tilladelse til at være den du er, med alle dine følelser åbner du hjertet. Med et åbent hjerte finder du naturlig ligevægt, styrke og ro.

Din ro og fred vil altid reflekteres over til andre. Hvis du kan finde ind i det sted, hvor du føler fred i dig selv, vil det altid stråle videre til andre. Hvis du kæmper en kamp med stress, uro og rastløshed taber du kampen. Kan du finde ind i et indre fredfyldt sted og tillade den følelse at stråle ud, kan det være første skridt for dig selv eller en anden til at møde freden i sig selv.

Hjertenærvær  vækker åbenhed og forbundethed

Hjertets natur er at sige både-og. I hjertet findes ikke adskillelse. Vi har brug for at være af værdi for andre og føle os nyttige. Derfor er det også vigtigt, at give børn en følelse af at være betydningsfulde medlemmer af familien. Det har betydning at børn bidrager med noget i form af at være hjælpsom, vise interesse og omtanke for andre. På den måde lærer børn hvordan man er sammen og taler sammen på en måde, der er socialt accepteret i fællesskabet. De lærer at det ikke er ligegyldigt om de er der eller ej og at deres handlinger har betydning for andre. De lærer også, at andre har noget at bidrage med, som de kan være fælles om.

Mindfulness med kærlig-venlighed – eller heartfulness

Mindfulness med kærlig-venlighed til selvaccept er en meget brugbar metode til at åbne dig for de psykiske hjertekvaliteter og hvile godt i dig selv. Har du en indre kritiker eller perfektionist kan hjertenærvær transformere dem til en mere realistisk indstilling til dig selv.

Med hjertenærvær styrkes din intuition og medfølelse med dig selv og andre. En positiv sidegevinst er, at du samtidig styrker din evne til at stole på din intuition, når du skal tage beslutninger omkring dig selv og dine børn. Du bliver mere åben for, at du selv har svarene på mange spørgsmål.

Tag dig kærligt af dine følelser, så du kan rumme hele dig, det er hvad compassion i mindfulness handler om. Mediter eventuelt på åndedrættet eller på hjertet – det skaber ro i sindet herunder tanker og følelser.

Du kan også søge medlemskab på min nye lukkede facebook gruppe: Mindfulness for børn og voksne

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *